woensdag 8 januari 2020

REVIEW: JE DOET HET TOCH WEL GRATIS?!

Het boek 'Je doet het toch wel gratis' of ook wel genoemd, Influencer Marketing (IM), geven Mascha (bekend van Beautygloss) en haar manager Max inzicht in welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wanneer je IM zou moeten toepassen. Ze halen cases en voorbeelden van hun eigen ervaring erbij. Dit boek wordt voorgeschreven aan marketeers en influencers. Zo ook ik, ondanks de negatieve reviews, was erg nieuwsgierig naar het boek.

Als Content Creator in spe vind ik influencer marketing ontzettend interessant. Daarom stuitte ik ook het boek van Mascha Feoktistova en haar manager Max de Vries. Hij kwam als kerstcadeautje onder de kerstboom vandaan. Ik moet zeggen dat de titel mijn aandacht is gaan trekken. Toen ik een paar jaar geleden, zelf nog actief was met meer dan 13k volgers, kreeg ik veel mailtjes van bedrijven met uiteenlopende vragen voor een samenwerking. En dit altijd gratis. Ik ben zo begonnen en toen was Influencer Marketing ook nog niet zo bekend als het nu is. Maar dat Influencer Marketing inmiddels een grote business is, wist ik niet zo duidelijk als het boek heeft beschreven.

Dat geld verdienen met mijn grootste hobby - social media en fotografie - een mogelijkheid zou zijn, besefte ik pas later toen mijn studie fotografie startte. Ik begon vaak met kleine opdrachtjes voor familie. Hier vroeg ik vaak niet meer dan 50 euro voor. Daarna ben ik veel op Facebook gaan adverteren in de lokale Facebook groepen, waar ik ook voor die prijs, tientallen foto's gaf aan mijn toenmalige klanten.

Inmiddels weet ik gelukkig iets meer wat ik waard ben, anders was ik nog steeds zonder brood uit de supermarkt naar huis gelopen. Ik fantaseer wel eens; hoe mooi zou het zijn als we leven in een wereld waar alles gratis is?! Een onmogelijke werkelijkheid. Toch vind ik het nog steeds lastig om geld te vragen voor mijn werk. Ben ik echt goed genoeg om mijn uurtarief te bepalen en te verhogen? Gelukkig komt het tegenwoordig zelden voor dat iemand iets gratis en voor niets van mij verwacht.

BOEK REVIEW

Dat is waarom je de blog leest, toch? Na de kerstdagen ben ik gelijk begonnen met het lezen. Mascha schrijft heel prettig vanuit haar kant als influencer. Er staat ook duidelijk aangegeven wanneer zij een deel verteld, Max doet dat vanuit zijn ervaring als marketeer en manager.

De reacties op bol.com zijn niet al te positief. Lezers geven - op het moment van schrijven - het boek gemiddeld 2 van de 5 sterren. Hoofdzakelijk door de grote hoeveelheid taalfouten. Ik kan me hier zeker in vinden, mijn boek van Sonja Bakker die op de keukentafel ligt, bevat gelukkig nóg meer taalfouten. Ik vind het boek een hele fijne 'gids' voor marketeers. Vooral als je eigenlijk totaal niet bekend bent met een influencer. Om terug te komen op het Sonja Bakker verhaal; je wordt écht aan de hand meegenomen en krijgt zo een eerlijk kijkje in de keuken bij een Influencer!

Kort samengevat, het boek is eigenlijk ingedeeld in drie fases. Fase één van het boek is een stuk theorie uit de marketing. Nu wij deze periode ook marketingcommunicatie hebben, herkende ik veel vaktermen uit dit boek. Dit is de basiskennis die iedere marketeer zou moeten hebben en toepassen.
In de tweede fase komt het stukje begrijpen. In dit deel gaat het dan ook over het vertalen van je doelen naar een plan. Er wordt concreet verteld welke stappen je moet nemen om te werken met een influencer. Max en Mascha hebben on het makkelijker te maken een keuzematrix ingesteld.
De derde en laatste fase leer je voornamelijk de details. Ook delen ze wat juicy verhalen die aan bod komen hoe je het vooral NIET moet doen.

Het onderwerp wat mij het meest aansprak, was het gedeelte over het kiezen voor de juiste influencer. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Er worden volgers gekocht, er wordt gelogen over bezoekersaantallen en engagement. Ze geven een 5 minuten research plan in het boek waardoor je snel checkt of een potentiële influencer oprecht is en bij je merk past.

CONCLUSIE

Door Mascha's verhalen kan ik nu beter voor mezelf onderbouwen waarom 'ik het waard ben'. Wel blijft dit een dingetje wat aan mij blijft knagen. Want, hoe bepaal je dit? Dit miste ik nog in het boek. Door Max begrijp ik nu beter wat bedrijven willen en wat voor lastige situaties ze kunnen zitten. Bijvoorbeeld, je geeft je bedrijf uit handen aan een idee van een influencer, wat toch ook best wel spannend.

Wat ik wel jammer vind. Dit boek wordt gepromoot voor marketeers en influencer, maar ik vind persoonlijk dit boek echt een gids voor marketeers. Mascha belicht wel regelmatig haar visie als influencer maar dit zijn een aantal learnings voor jezelf.

Verwacht ook geen handig tarieven overzicht - jammer maar onmogelijk. Dit had ik wel verwacht van de titel. Het is meer inspiratie en praktische overwegingen om Influencer Marketing (IM) in te zetten. Dan had ik denk ik de titel veranderd van het boek.

Liefs,
Manon