donderdag 24 oktober 2019

BABE, YOU GOT THIS | RECENSIE

Babe, you got this. Het boek waarbij het ondernemen en het succesvol ondernemen centraal staat. Dit boek stond al een tijdje op mijn verlanglijstje. Na veel recensies te hebben gelezen, heb ik hem besteld.

Het boek is geschreven door twee mensen. Emilie Sobels (28), oprichter van Hashtag Workmode in Amsterdam. Hashtag Workmode is een bedrijf waar vrouwelijke creatievelingen en online influencers een werkruimte kunnen huren. Dit doet Emilie zodat ze mensen samenbrengt, netwerkt en krachten gebundeld kunnen worden.

Martje Haverkamp (23), heeft al gewerkt voor bladen als Fashionista en Glamour. Ze is ambiteus, succesvol, maar zag ook de keerzijdes van de ambitie: waarom ging het niet nog sneller? Deze struggle deelt Martje in het boek.

Van meisje met dromen naar vrouw met succes
Steeds meer vrouwen zie ik op jonge leeftijd al een succesvolle onderneming hebben, maar ook een geweldige partner en sociaal leven. Omdat de wereld gedigitaliseerd is, zie je deze successen voorbij komen via Social Media. Ik vraag mij vaak af: wanneer ga ik dit bereiken?

Emilie en Martje hebben voor dit boek twintig verschillende vrouwelijke ondernemers en zakenwonders om advies gevraagd. Hoe bouw je een netwerk op? En de belangrijkste vraag, waar ik antwoord op wil: Hoe combineer je al je ambities met je sociale leven zonder knettergek te worden? Een boek met handvatten die helpen met het verwezenlijken van je dromen.

Dit vind ik van Babe, you got this.
Ik was heel enthousiast over dit boek en zag het op Social Media regelmatig voorbij komen. Ik had hoge verwachtingen. Om maar te beginnen met die eeuwige perfecte leven: de positieve verhalen waren niet gelogen. Het is een fijn geschreven boek, dat goed ingedeeld is in hoofdstukken. Knap hoe de interviews met alle ondernemers erin verwerkt zijn én het toch makkelijk en een lopend verhaal is. Ik ben fan van het boek en alle vrouwen die erin staan en open zijn. Ik spotte ook een paar vrouwen die ik zelf volg op social media, zoals Ginny Ramkisoen. Ik zat lekker op bed met een bakje thee en vol moed begon ik aan het boek. Bij de eerste bladzijdes, merkte ik al dat dit boek voor mij ergernissen op gaat leveren. Elk hoofdstuk heeft een bepaald onderwerp wat te maken heeft met ondernemen, maar ik miste de rode draad. Als er pijlers in het boek staan, is er meer overzicht en dan blader ik gemakkelijk naar de verschillende hoofdstukken. Ook ben ik gewend dat er een eind conclusie wordt getrokken. Maar de schrijfsters, ik citeer: ''je kunt je eigen conclusie hieruit trekken''.

Wat ik wel prettig vind, is de clichés die in het boek staan. Een uitspraak als 'je kan niet alles alleen' kwam voorbij. Zulke uitspraken zijn af en toe best fijn om te lezen, soms heb ik even een reminder nodig. Ik vind de onderwerpen die behandeld werden erg prettig. Zoals niet te snel opgeven als het fout gaat, keuzes maken en het belang van netwerken. In elk hoofdstuk komen weer andere ondernemende vrouwen aan het woord. En dat is vaak zo leuk en verschillend. Ik merk dat ik mijzelf dan identificeer met een van de twintig vrouwen in het boek. Ik ben wel een persoon die het nut van het netwerken begin in te zien. De keuze van die twintig vrouwen vind ik erg goed. Zo zijn er vrouwen met een eigen bedrijf, vrouwen in een hoge functie en in loondienst werken. Het enige puntje; de vrouwen kwamen allemaal uit de randstad. Ik had stiekem ook iemand willen spreken uit het Noorden.

Wat miste ik in het boek?
Ik mis een heel groot onderdeel: de financiële kant bijvoorbeeld, daar wordt wel over gepraat, maar niet mega veel. Daar had ik juist meer over willen weten, zoals investeren of mensen zoeken die je op dat gebied kunnen helpen.

Eindoordeel
Al met al zou ik dit boek 3,5 sterren geven. Ik mis een heel groot gedeelte van het financiële stuk, de ergernissen met de opbouw van het boek en de gekozen ondernemers. Ik vind wel dat het boek mij enorm inspireert. Door de verhalen van anderen, krijg ik meer zelfvertrouwen in het zelf ondernemen. Een steuntje in de rug.

Liefs,
Manon